Ongeveer een kwart van de Nederlandse huishoudens heeft naar schatting beleggingen (november 2025)

Hoe maken consumenten keuzes met betrekking tot financiële producten zoals hypotheken en beleggingen? En hoe ervaren zij hun financieel welzijn?

In juli 2025 vulden 4558 LISS panelleden een screeningvragenlijst in over of men belegt. De vragenlijst werd ingevuld door 3132 panelleden van 18 jaar en ouder. Hierin gaven 706 panelleden aan te beleggen en zij kregen vervolgvragen.

Enkele onderzoeksresultaten

Beleggers en beleggingsvormen
  • Een vijfde van de Nederlanders zegt zelf beleggingen te hebben. Een tiende geeft aan dat (ook) iemand anders binnen het huishouden beleggingen heeft.
  • Ongeveer 3 op de 100 Nederlanders zeggen via crowdfunding te beleggen. Het overgrote deel van deze groep (89%) geeft ook aan andere beleggingen te hebben.
  • Ongeveer een kwart van de Nederlanders geeft aan dat minstens één persoon in hun huishouden beleggingen heeft (inclusief beleggingen via crowdfundingsplatforms).
  • Het aandeel van de Nederlanders dat beleggingen zegt te hebben i in de afgelopen jaren stabiel gebleven.
  • Van de Nederlanders die aangeven dat zij op dit moment geen geld belegd hebben, denken 7 op de 10 dit in de toekomst ook niet te gaan doen.
  • Ruim twee derde van de beleggers geeft aan zelfstandig te beleggen.
Beleggingsfondsen en aandelen het meest populair
  • Beleggingsfondsen (52%) en aandelen (52%) zijn de meest gekozen beleggingsvormen, gevolgd door indexbeleggingsfondsen, indextrackers of ETS’s (32%) en obligaties (16%).
  • Het percentage van de beleggers dat in aandelen zegt te beleggen is iets afgenomen sinds 2022. Ook zeggen in 2024 en 2025 relatief meer beleggers in producten met crypto’s als onderliggende waarde en via crowdfunding te beleggen dan in 2022 en 2023.
  • Aandelen (61%) en indexbeleggingsfondsen (40%) zijn populairder onder zelfstandige beleggers dan onder beleggers die gebruik maken van vermogensbeheer (43 en 22% respectievelijk). Beleggingsfondsen (75%) zijn populairder bij beleggers via vermogensbeheer dan bij zelfstandige beleggers (44%).
Waarde van de beleggingen

Ongeveer een kwart van de beleggers geeft aan dat de totale waarde van hun beleggingen lager is dan € 5.000. Een vijfde zegt dat hun beleggingen € 50.000 of meer waard zijn. Sinds 2022 is er geen grote verandering in de (zelfgerapporteerde) totale waarde van de beleggingsportefeuilles.

Waarom mensen beleggen

Ruim 4 op de 10 mensen geven aan dat een grote, of zelfs doorslaggevende, rol om te gaan beleggen is: extra financiële ruimte (bijvoorbeeld door een hoger inkomen, lagere uitgaven of een erfenis) en de lage spaarrente.
Influencers en (online) reclames speelden bij de meeste beleggers naar eigen zeggen geen rol in hun keuze om te gaan beleggen.

Voor zelfstandige beleggers is vermogensbehoud of -groei het belangrijkte doel: ongeveer twee derde geeft aan met dit doel te beleggen. Daarnaast geven ongeveer 4 op de 10 zelfstandige beleggers aan te beleggen om hun pensioen of inkomen aan te vullen en/of eerder te kunnen stoppen met werken. Een derde belegt voor het plezier of de uitdaging van het beleggen zelf. Dit is niet anders dan voorgaande jaren.

De Consumentenmonitor

Hoe maken consumenten keuzes met betrekking tot financiële producten zoals hypotheken en beleggingen? En hoe ervaren zij hun financieel welzijn? Deze en soortgelijke vragen worden onderzocht in de Consumentenmonitor. De monitor biedt inzicht in trends in het gedrag en de opvattingen van consumenten over de tijd. De monitor wordt sinds 2004 elk halfjaar uitgevoerd. Centerdata voert sinds 2021 deze monitor uit.

Over de AFM

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) maakt zich sterk voor eerlijke en transparante financiële markten. Als onafhankelijke gedragstoezichthouder draagt de AFM bij aan duurzaam financieel welzijn in Nederland. De Consumentenmonitor geeft inzicht in ontwikkelingen in het gedrag van consumenten over de tijd. De monitor is in 2004 gestart en wordt sindsdien elk jaar uitgevoerd onder verschillende doelgroepen.

Meer lezen?

Het rapport AFM Consumentenmonitor – Beleggers – Q3 2025 vindt u hier.

In de media

De publicatie van de Consumentenmonitor – Beleggers kreeg aandacht in verschillende media, waaronder: